· 

Hoe schrijf je een marketingplan?

Wij dagen je ook echt uit om NU een plan te maken… 

 

Als je wilt groeien met je bedrijf is het handig om een marketingplan te maken. Zo heb je een duidelijk overzicht van wat je wilt bereiken, hoe je dit gaat doen en wat je sterke en zwakke punten zijn. Als je de punten hieronder opvolgt, ben je al een heel eind. En daarbij, kan en mag je ons altijd bellen als je vragen hebt natuurlijk.

 

Oke ready? Daar gaan we….

Probleemdefinitie

Je begint met een het op papier zetten waarom je een marketingplan maakt. Wat is het ‘probleem’ dat je voor jezelf wilt oplossen? Je schrijft je marketing niet zomaar, dat komt ergens vandaan. Probeer te formuleren. Stel jezelf vragen: waarom ga ik dit product lanceren? Waarom vind ik dit een goede dienst? Waarom zou mijn doelgroep hier blij van worden?

Uitdaging; Probeer 10 vragen te bedenken…

 

Hoofdvraag

Formulier je hoofdvraag en je deelvragen. Deze vragen stel je naar aanleiding van je ‘probleem’. Het is handig om je hoofdvraag SMART te formuleren: specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdsgebonden. Zo kan je een duidelijk en specifiek antwoord zoeken.

Probeer je hoofdvraag en je deelvragen eenvoudig te houden.

 

Creatieve hoofden (zoals wij) …hebben altijd problemen om SMART te formuleren dus moet je ook even nadenken bij SMART, hierbij een extra opstapje)

 

Wij geven je een voorbeeld voor een online kledingwinkel

 

De hoofdvraag kan dan zijn:

"Hoe kan een online kledingwinkel de verkoop verhogen en de merkbekendheid vergroten?"

 

SMART-Deelvragen

Specifiek:

·      Wat is het huidige verkoopcijfer van de online kledingwinkel?

·      Wat is het gewenste verkoopcijfer dat de online kledingwinkel wil bereiken?

·      Wat is de huidige merkbekendheid van de online kledingwinkel?

·      Wat is het gewenste niveau van merkbekendheid dat de online kledingwinkel wil bereiken?

 

Meetbaar:

·      Welke KPI's (Key Performance Indicators) kunnen worden gebruikt om de verkoop te meten? (bijv. omzet, conversieratio, gemiddelde orderwaarde)

·      Welke KPI's kunnen worden gebruikt om de merkbekendheid te meten? (bijv. websiteverkeer, sociale media-volgers, zoekmachineposities)

 

Acceptabel:

·      Welke marketingkanalen en -tactieken zijn geschikt om de verkoop te verhogen en de merkbekendheid te vergroten?

·      Sluiten deze marketingkanalen en -tactieken aan bij de doelgroep van de online kledingwinkel?

·      Is de online kledingwinkel bereid om te investeren in marketingactiviteiten om de gestelde doelen te bereiken?

 

Realistisch:

·      Is het verkoopdoel haalbaar gezien de marktomstandigheden en concurrentie?

·      Zijn er voldoende middelen (budget, personeel, technologie) beschikbaar om de marketingactiviteiten uit te voeren?

·      Zijn er externe factoren die van invloed kunnen zijn op de verkoop en merkbekendheid?

 

Tijdgebonden:

·      Wat is de gewenste periode om de verkoopdoelstellingen te behalen? (bijv. kwartaal, jaar)

·      Wat is de gewenste periode om de merkbekendheidsdoelstellingen te behalen?

 

Voorbeeld van een SMART plan voor de online kledingwinkel van dan zijn:

 

Specifiek:

Het doel van de online kledingwinkel is om de verkoop met 20% te verhogen en de merkbekendheid met 30% te vergroten binnen het komende jaar.

 

Meetbaar:

De verkoop wordt gemeten aan de hand van de omzet, de conversieratio en de gemiddelde orderwaarde. De merkbekendheid wordt gemeten aan de hand van websiteverkeer, sociale media-volgers en zoekmachineposities.

 

Acceptabel:

De online kledingwinkel zal gebruikmaken van marketingkanalen zoals sociale media-advertenties, influencer-marketing en e-mailmarketing om de verkoop te verhogen en de merkbekendheid te vergroten. Deze kanalen sluiten aan bij de doelgroep van de winkel.

 

Realistisch:

Gebaseerd op marktanalyses en concurrentieonderzoek, wordt het doel van 20% verkoopgroei en 30% merkbekendheidsvergroting als haalbaar beschouwd. Het budget en de beschikbare middelen zijn voldoende om de marketingactiviteiten uit te voeren.

 

Tijdgebonden:

Het streven is om de verkoopdoelstellingen binnen een jaar te behalen en de merkbekendheidsdoelstellingen geleidelijk gedurende het komende jaar te realiseren.

 

Oké dit was dus het moeilijke en saaie gedeelte… maar wij zijn er nog niet. Hieronder nog een aantal punten

 

SWOT-analyse

Deze gaan wij nu niet als voorbeeld ook nog helemaal zitten uitwerken. Dat komt misschien in een volgende of andere blog. En anders kan je het ook kijken hoever je komt met Google. ;-)

 

Na het maken van een SWOT-analyse heb je een heel fijn overzicht van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van het bedrijf. Bij deze analyse kijk je naar interne en externe factoren. Je sterktes en zwaktes gaan over je bedrijf zijn en je kansen en bedreigingen hebben meer te maken met invloeden van buitenaf.

 

Omschrijf je doelgroep

Het is superhandig om te weten wie wel en niet onder jouw doelgroep vallen. Hoe beter je dit weet hoe meer dit gaat opleveren. Beschrijf de demografische kenmerken van je doelgroep (geslacht, leeftijd, woonplaats, beroep ect.), breng hun sociale netwerk in kaart (interesses, hobby’s, ect.), en bedenk hun dagelijkse bezigheden. Om voor jezelf een beeld te schetsen kan je een persona maken. Dit is het in detail uitwerken van een potentiële klant.

 

Marketingmix

Kies je marketingmix, dit zijn de middelen die je gebruikt voor je marketingplan. Omschrijf hier uitgebreid het product, de prijs (en hoe deze tot stand komt), de plaats waar jouw product of dienst gevonden kan worden en welke promotiemiddelen je wilt gebruiken.

 

Opties overwegen en advies schrijven

Nu je weet waar je kansen liggen kan je gaan kijken hoe je die kansen kunt gaan aangrijpen. Terugkijkend naar je hoofdvraag kan je zo een aantal opties overwegen. Start een lekkere brainstormsessie (hier zijn wij dol op dus doen graag met je mee!) en schrijf alles op, hoe gek het ook is. Na deze sessie kan je even rustig je opties overwegen en de beste eruit pikken.

 

Op basis van alle informatie die je nu hebt schrijf je een advies voor je bedrijf. Dit advies zet je om in concrete en overzichtelijke actiepunten. Neem hier ook meteen het budget in op, weet hoeveel tijd en geld je te besteden hebt zodat je tot een goed advies kunt komen.

 

Actieplan

Met de actiepunten van hierboven ga je een actieplan maken. Je beschrijft hoe je de doelstelling kunt bereiken en wat je hiervoor nodig hebt. Hierdoor is het handig om ook het financiële plaatje duidelijk weer te geven. Wat kost dit actieplan en wat levert het op?

 

Als je dit allemaal gedaan hebt dan kan je precies na lezen wat je doel is en hoe je dit gaat bereiken. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is actie ondernemen!

 

Voor alle bovenstaande punten die wij vetgedrukt hebben aangegeven, helpen en ondersteunen wij jou graag. Als uit jouw actieplan komt dat je meer wilt inzetten op sociale media, of juist een leuke campagne wilt doen, een bepaalde zomeractie, een nieuwe concept nodig hebt, sponsoring wilt doen of een event wil organiseren. Met al deze ideeën kunnen wij je helpen met de uitvoering.

 

Bel, app of mail ons! Dan gaan wij samen koffiedrinken. En komen er vast wilde plannen!





Wij laten graag een kleurrijk vingerafdruk achter op onze opdrachten en op jouw logo! 

 

Wil je eens brainstormen en kijken wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op!

 

Krista Peeters Concepts & Design 

Stuur ons een berichtje!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Gerelateerde blogs

Worden visitekaartjes nog steeds gebruikt?

Help! Hoe maak ik een contentplan voor sociale media

10 Tips voor een effectieve branding strategie


Reactie schrijven

Commentaren: 0