Wij bedenken en ontwikkelen verfrissende sociale concepten binnen het sociaal domein. Denk aan middelen die ingezet kunnen worden bij thema's als eenzaamheid, positieve gezondheid, preventie projecten op basisscholen of bij welzijnsinstellingen, en mantelzorg.  Ideeën die ontwikkeld zijn vanuit een behoefte vanuit vragen van inwoners, klanten, beleidsadviseurs, mantelzorgers, scholen, GGD ect. 

 

Hieronder vind je een overzicht op thema. Wij hebben ook Het Conceptenhuis in het leven geroepen, een broedplaats voor sociale concepten, verzameld op thema. Neem een kijken op de nieuwe site. 



Persona borden eenzaamheid

Met de personaborden willen we eenzaamheid een gezicht geven. Deze verschillende borden vertalen de verhalen van zeer diverse mensen. Zo hopen wij dat mensen eenzaamheid makkelijker kunnen signaleren en zien dat eenzaamheid niet alleen ouderenprobleem is.

 

Inmiddels hebben vele gemeenten en welzijnsinstellingen deze borden afgenomen. Daardoor zijn er ook tal van persona's ontwikkeld. 

 

Ga niet opnieuw het wiel uitvinden, maak gebruik van de middelen die er zijn. 

 


Dagboek van de mantelzorger

Als (beginnend) mantelzorger komt er veel op je af. Naast de zorg kom je ongevraagd in een jungle terecht. Je doet het uit liefde voor de ander. 

 

Om ervoor te zorgen dat die liefde kan blijven bestaan hebben we voor dit thema hulpzame concepten ontwikkeld voor mantelzorgers en de zorgvragers. Veel gemeenten, welzijn - en zorgorganisaties zetten de mantelzorgers in het zonnetje en  ondersteunen hen door deze producten cadeau te geven. 

 

Ons Dagboek van de Mantelzorger is al door meer dan 50 gemeenten, organisaties ingekocht, wat bij elkaar al 30.000 exemplaren zijn, verdeeld over 5 versies.  


Positieve gezondheid

Veel organisaties en gemeente worstelen met de vraag: Hoe krijgen we de positieve gezondheid goed gecommuniceerd naar onze inwoners, cliënten, patiënten? Zodat iedereen het ook snapt? En geïnspireerd raakt? Professionals willen in gesprek gaan; hoe stel je de juiste vragen en hoe kom je überhaupt in gesprek?   

 

Wist je dat hiervoor al allerlei concepten en middelen ontwikkeld zijn? Je hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Dit scheelt tijd en geld van gemeenten, beleidsmedewerkers, zorg- en welzijnsprofessionals. 

 

Positief communiceren, zichtbaarheid vergroten, actief deelnemen, mensen uitdagen, informeren, opvallend en zo dat het aankomt en je er iets aan hebt. 


eenzaamheid zichtbaar maken

Hoe zorg je ervoor dat een thema als eenzaamheid zichtbaar wordt? Op een positieve manier, zonder te stigmatiseren, zodat mensen zich aangesproken voelen, hoe kan je mensen activeren om signalen op te vangen, maak je de samenleving bewust van eenzaamheid en wat kunnen mensen met eenzame gevoelens er zelf aan doen? 

 

Gebruik een van onze concepten om eenzaamheid zichtbaar te maken, open het gesprek over eenzaamheid, communiceer op een creatieve open en positieve manier zonder de drempel te hoog te maken. 


Preventie concepten

Kinderen de impact van gezonde keuzes laten zien en ervaren. Wij geloven dat vroege bewustwording een impact heeft voor de rest van het leven. Een preventieve aanpak biedt talloze voordelen, en legt een solide basis voor een gezonde en bewuste toekomst vanaf jonge leeftijd.

 

HOE bereik je kinderen en hun ouders en wordt het ook leuk? 

 

HOE inspireer je kinderen over bijvoorbeeld positieve gezondheid, en laat je zien en beleven dat gezondheid meer betekent dan alleen sporten en goed eten? Wij ontwikkelden hiervoor het Dat Voelt Goed vakantieboek.

 

Het suikerbord wordt naast een les op basisscholen, ook gebruikt bij tandartsen om zo kinderen (en hun ouders) te laten zien hoeveel suiker er in drankjes zit, en hoe slecht dit is voor je tanden. 


Alle producten bekijken?

Kijk voor een overzicht van alle producten voor allerlei verschillende sociale thema's op onze nieuwe site van Het Conceptenhuis. Je vind achter de link een overzicht van alle producten die al een keer gemaakt zijn en die je zo kan hergebruiken. Dat scheelt je veel geld en tijd! 

 

Waarom altijd het wiel opnieuw uitvinden als je ook al bestaande concepten kunt hergebruiken?