Een lekker lijstje
Onmisbaar voor jou en je bedrijf, sociale media. De één vindt het geweldig, de ander haat het. Of je het nou leuk vindt of niet… het is toch best handig, als je ondernemer bent, om er iets mee te doen. Zie je daar als een berg tegenop en heb je eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent? Wij hebben even een lijstje gemaakt met de do’s en don’ts. Als je er zelf mee aan de gang wilt…. Ga je lekker uitproberen, mocht je na het lezen van deze blog het gevoel hebben dat jij en de sociale media nooit goede vrienden gaan worden… bel ons. Wij zetten hele content campagnes voor je op en nemen je alle sores uit handen. Kan jij de dingen doen waar je wel blij van wordt.
Don'ts (Warning: echt niet doen):
Spammen
Zowel je volgers als het sociale mediaplatform houden niet van spam. Dus wees lekker actief en enthousiast maar overdrijf niet.
Kopen
Iedereen wilt natuurlijk veel likes en volgers maar dit moet op een organische manier groeien. Volgers kopen lijkt heel mooi eigenlijk heb je hier niks aan. Gekochte volgers brengen alleen het getal omhoog op je profiel maar zijn verder niet actief onder je berichten.
Alles overal delen
Elk platform heeft een eigen publiek. Zo focust LinkedIn zich op zakelijke content en Pinterest focust zich op beeld. Het is daarom belangrijk om je content aan te passen op het platform waar je dit op plaatst.
Incompleet
Een incompleet profiel zorgt ervoor dat het vertrouwen en de professionele uitstraling afneemt.
Negatief
Negatieve reacties zijn natuurlijk nooit leuk om te ontvangen, maar het hoort er wel een beetje bij… Het beste is om dit soort reacties te negeren. Want als je hierop ingaat dan zal dit helaas alleen maar leiden tot meer negativiteit.
Follow for follow
Hierbij volg je random mensen in de hoop dat ze jou terug aan volgens. Meestal ontvolg je deze mensen zodra je de melding krijgt dat zij jou zijn gaan volgen. Naast dat dit niet zo chic is, heb je ook niet zo veel aan deze volgers. Zij volgens jou niet omdat ze je jouw profiel leuk vinden, maar omdat zij denken dat jij hen ook volgt.
Do's:
Regelmaat
Regelmatig posten zorgt voor een groei in je aantal volgers. Je hoeft echt niet elke dag te posten, een of twee keer per week is ook al voldoende. Zolang je maar zorgt voor regelmaat is het goed. (Had mijn oma toch gelijk: “Met regelmaat, overwin je de wereld.” Ik hoor het haar nog zeggen.)
Kwaliteit
Zorg ervoor dat je content van hoge kwaliteit is. Denk hierbij aan video- en fotomateriaal maar ook aan je caption, comments en andere teksten. Zorg dat je teksten origineel zijn en vrij van spelfouten.
Structuur
Door te werken vanuit thema’s en rubrieken weten je volgers wat ze van je kunnen verwachten. Daarnaast maakt dit het ook een stuk makkelijker om content te verzinnen. (Ik hoor weer mijn oma in mijn oor ;-)
Maak onderscheid
Het is belangrijk dat je verschil maakt tussen je gewone berichten en je story’s. In je story kan je leuke dagelijkse dingen delen en snel contact maken met je volgers. In feite zou je kunnen zeggen dat je hier de content plaatst die van ‘mindere’ kwaliteit of belang is.
Je gewone berichten is de content die je vast op je profiel plaatst en is dus het eerste wat een potentiële nieuwe volger ziet. Hierdoor is het belangrijk dat deze content van een hoge kwaliteit is en duidelijk weerspiegelt waar je voor staat.
Wees actief
Like, reageer, repost en zorg voor interactie met je volgers. Op sociale media is het de bedoeling dat je sociaal bent. Dus alleen dingen plaatsten op je eigen pagina is niet voldoende. Als je echt wilt groeien moet je ook actief zijn op het profiel van anderen.
Stem goed af
Alle sociale mediaplatformen hebben een eigen publiek. Pas daarom je content aan op het publiek van het platform. Zo plaats je op LinkedIn bijvoorbeeld zakelijke content, blogs en artikelen en op Instagram meer de luchtere zaken.
Check
Als je een businessaccount hebt op Instagrams, Facebook en Pinterest kan je zien hoe jouw berichten presteren. Houd je statistieken in de gaten en pas je content en de tijden waarop je post hierop aan.
Eenheid
Volgers op alle kanalen houden van een esthetisch profiel. Dit houdt in dat je profiel er mooi uitziet en dat er een bepaalde eenheid is. Dit kan je bereiken door bepaalde beelden, teksten of filters in te zetten. Er zijn veel leuke apps en programma’s om dit te doen. Ik ga daar later nog wel een keer een blog over schrijven.
Nog een laatste hele grote do:
Kom je er niet uit, ben je geen vrienden met de socials, word je dat nu niet en zal je dat ook nooit worden? Of heb je het veel te druk en kan je wel wat hulp gebruiken? Mis je even wat creativiteit? Wil je sjablonen waar jezelf mee aan de gang gaat? Weet dan dat wij met je meedenken. Mee brainstormen, mee creëren. Wij helpen je plannen maken waar je zelf mee aan de gang kunt, nemen je ook je hele sociale media uit handen, net wat jouw wensen zijn.
Neem contact met ons op!
Wij laten graag een kleurrijk vingerafdruk achter op onze opdrachten en op jouw logo!
Wil je eens brainstormen en kijken wat wij voor jou kunnen betekenen?
Neem contact met ons op!
Krista Peeters Concepts & Design
Stuur ons een berichtje!
Gerelateerde blogs
De 6 voordelen van een huisstijl
Hoe maak ik leuke sociale media content?
Het verhaal achter het logo van Nike
Reactie schrijven