Visuele ondersteuning van onderwijs dat werkt: Langdurige samenwerking met praktijkonderwijs Pro de Baander

Soms ontstaat er een samenwerking die voelt alsof je één team bent – zo werkt het met Pro de Baander, een school voor praktijkonderwijs. Wat begon met de vraag om een nieuw logo en een frisse huisstijl, groeide uit tot een intensieve, jarenlange samenwerking waarin we meedenken over communicatie, materialen, visuele ondersteuning en praktische tools voor docenten én leerlingen.

Bij praktijkonderwijs draait het om duidelijkheid, vertrouwen en zelfstandigheid. En precies dat is ook wat we in elk ontwerp proberen te vangen.

Alles in stijl – herkenbaar, professioneel en vriendelijk

Door de jaren heen maakten we nog veel meer middelen, altijd in lijn met de huisstijl en afgestemd op de praktijk van de school. Denk aan:

  • Briefpapier en factuurpapier

  • Dossiermappen

  • Rapportplanners

  • Uitnodigingen voor open dagen en diploma-uitreikingen

  • De schoolgids

  • Signing en drukwerk in en rond de school

Daarnaast ontwikkelden we samen met het team het doelenbord: een visueel hulpmiddel dat een vaste plek heeft in de lerarenkamer. Hierop maken de docenten zichtbaar welke onderwijsdoelen er per leerjaar centraal staan. Elk doel is vormgegeven als een los kaartje dat aan een ring wordt gehangen. Zo ontstaat een groeiend, tastbaar overzicht van wat er bereikt is – en waar de focus ligt.

Het bord ondersteunt onderlinge afstemming, reflectie en overleg. Een krachtig en visueel middel dat helpt om de koers van het onderwijs scherp te houden – overzichtelijk, herkenbaar en inspirerend voor het hele team.


Van logo tot stageboek – communicatie die leerlingen helpt groeien

Onze samenwerking begon met het ontwikkelen van een nieuw logo en een passende huisstijl. Kleurgebruik, typografie en vormtaal zijn afgestemd op de sfeer van de school en de behoefte aan herkenning en eenvoud.

Daarna volgde al snel de vraag om een nieuw stageboek te ontwikkelen – speciaal afgestemd op de doelgroep. Veel leerlingen bij Pro de Baander hebben bijvoorbeeld dyslexie of moeite met abstracte taal. In nauwe samenwerking met de docenten ontwikkelden we een boek dat:

  • overzichtelijk en toegankelijk is

  • visueel ondersteunt waar nodig

  • structuur en duidelijkheid biedt

  • het zelfvertrouwen van de leerling versterkt

We kozen voor duidelijke fonts, sprekende kleuren, invulvelden die de leerling begeleiden, en een visuele stijl die rust geeft. Inmiddels hebben we verschillende uitgaven voor meerdere leerjaren en opleidingen gemaakt, en verschijnt er elk jaar een nieuwe editie.

Samenwerking vanuit vertrouwen en vaart

Wat deze samenwerking zo prettig maakt, is de wederzijdse klik. We snappen elkaar snel, spreken elkaars taal en kunnen daardoor efficiënt én creatief werken. We schakelen snel, denken mee, en bouwen samen stap voor stap aan een visuele identiteit die helemaal past bij de school en haar leerlingen.

Elke uiting draagt bij aan een schoolomgeving waarin leerlingen zich gezien, ondersteund en serieus genomen voelen.

Wat deze case uniek maakt

  • Een langdurige samenwerking op basis van vertrouwen
    Al sinds het eerste logo bouwen we samen aan een herkenbare en gedragen visuele identiteit.

  • Echte co-creatie met het onderwijsteam
    We ontwikkelen materialen samen met de docenten, zodat alles écht aansluit bij hun praktijk en doelgroep.

  • Maatwerk voor praktijkonderwijs
    Van stageboeken tot doelenborden: alles is afgestemd op de behoeften van leerlingen en het onderwijsniveau.

  • Herkenbare stijl, doorgevoerd in alle middelen
    Eén visuele lijn voor schoolgidsen, open dag-uitnodigingen, briefpapier en meer – professioneel én vriendelijk.

  • Visuele communicatie als ondersteuning van het leerproces
    Alles wat we maken draagt bij aan duidelijkheid, structuur en zelfvertrouwen – voor leerlingen én leerkrachten.


Veelgestelde vragen – naar aanleiding van de case Pro de Baander

  • Waar let je op bij deze doelgroep?

    Bij praktijkonderwijs draait alles om duidelijkheid, structuur en begrijpelijkheid. Veel leerlingen hebben bijvoorbeeld dyslexie, concentratieproblemen of leren meer visueel dan talig. Daarom werken wij met duidelijke invulstructuren, rustige kleurgebruik, visuele prikkels die begeleiden (niet afleiden), en fonts die goed leesbaar zijn voor iedereen.

    We overleggen altijd met docenten: wat werkt in de praktijk? Waar lopen leerlingen op vast? Die inzichten vertalen we naar een ontwerp dat functioneel én aantrekkelijk is – zodat het middel de leerling helpt, in plaats van verwart.

    Benieuwd hoe we dat ook aanpakken bij maatschappelijke organisaties? Bekijk Het Conceptenhuis.

  • Of moeten we dat zelf aanleveren?

    Zeker, wij denken actief mee. Sterker nog: bij Pro de Baander hebben we samen met het docententeam het hele boek opgebouwd. We stellen vragen, denken mee over volgorde, toon, invulmogelijkheden en visuele ondersteuning.

    We zien onszelf als meedenkend partner – geen ‘alleen maar’ vormgever. Juist bij onderwijsmiddelen is de combinatie van inhoud en vorm essentieel.

    Dit deden we ook voor B.Slim: co-creatie van inhoud én vorm.

  • We willen graag flexibiliteit en herkenbaarheid behouden.

    Absoluut. Dat is juist het sterke van deze samenwerking. We werken vanuit een vaste basisstijl, maar kunnen elk jaar eenvoudig aanpassingen doen aan data, inhoud of leerjaren. Zo blijft het boek herkenbaar én actueel – zonder dat je telkens opnieuw hoeft te beginnen.

    Dat bespaart tijd, kosten én zorgt voor consistentie in de communicatie naar leerlingen en stagebedrijven.

    Net als bij onze samenwerking met Pro de Baander, denken we graag mee in slimme formats die elk jaar opnieuw toepasbaar zijn. Kijk ook hoe we dit aanpakken binnen Het Conceptenhuis, waar herbruikbare tools centraal staan.

  • Bijvoorbeeld voor intern gebruik of teamoverleg?

    Ja. Denk aan het doelenbord dat we samen met het team hebben ontwikkeld: een tastbare tool om onderwijsdoelen te structureren en te visualiseren. Maar ook presentatieformats, interne overzichten of hulpmiddelen om leertrajecten zichtbaar te maken.

    Ook intern verdient communicatie aandacht – en wij helpen graag om die helder, visueel en bruikbaar te maken.

    Bekijk voorbeelden van visuele tools en formats binnen Het Conceptenhuis.

  • Is het alleen haalbaar voor grotere scholen of ook voor kleinere teams?

    Onze aanpak is schaalbaar. Je kunt klein beginnen – met een enkel middel of een vernieuwd ontwerp – en vanuit daar verder bouwen. Voor veel scholen werkt het prettig dat we meedenken in stappen. Soms maken we eerst één werkbaar boekje of formulier, en breiden dat later uit naar een hele reeks.

    We bieden flexibiliteit, vaste prijzen waar mogelijk, en altijd een voorstel dat past bij je vraag én budget. Zo is deze aanpak toegankelijk voor elke school die haar communicatie serieus neemt.

    Bekijk onze prijzen en pakketten of neem contact op voor een voorstel op maat.

Ook benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Elke opdracht is anders, maar onze aanpak blijft hetzelfde: creatief, betrokken en doordacht. Of je nu een nieuwe naam zoekt, je huisstijl wilt opfrissen of een sterk merk wilt bouwen voor meerdere locaties – wij denken met je mee, van eerste idee tot uitvoering.


Kom je koffie drinken?

Wat er ook in jouw hoofd zit (of misschien juist nog niet), wij maken er iets bijzonders van! Fris, vrolijk en opvallend. Lekker kleurrijk, want het leven is soms al ingewikkeld en grijs genoeg. Daarom drukken wij graag onze kleurrijke vingerafdruk op elk project en elk idee.

Borrelt er al een idee omhoog, of zoek je juist nog inspiratie? We helpen je graag verder!