· 

Het verhaal achter het logo van Nike

Het verhaal achter het logo van ... Nike

 

Als je het over logo’s hebt, mag en kan die van Nike natuurlijk niet ontbreken.

In de jaren 60 van de vorige eeuw begon Nike, destijds bekend als Blue Ribbon Sports, als een kleine distributeur van sportschoenen. Phil Knight, medeoprichter van het bedrijf, besefte al snel dat een krachtig en herkenbaar logo essentieel zou zijn voor het succes van het merk. Hij schakelde de hulp in van Carolyn Davidson, een grafisch ontwerpstudente aan de Portland State University.

 

De Swoosh 

Carolyn Davidson ontwierp verschillende logo-opties, maar geen enkele sprak de oprichters van Blue Ribbon Sports direct aan. Ze bleven echter op zoek naar een logo dat zowel snelheid als beweging zou uitstralen. Carolyn bleef haar ontwerpen verfijnen, geïnspireerd door de Griekse godin van de overwinning, Nikè.

 

Uiteindelijk kwam ze met het bekende "Swoosh" logo op de proppen. Het ontwerp bestaat uit een gestileerde vleugel die de beweging en snelheid van atletiek symboliseert. Hoewel Phil Knight en de andere oprichters van Blue Ribbon Sports aanvankelijk verdeeld waren over het logo, besloten ze het te gebruiken. Carolyn Davidson ontving hiervoor in 1971 een betaling van slechts $35.(Zo zie je maar goede logo’s hoeven niet duur te zijn)

 

Herkenbaar en iconisch

Het Nike "Swoosh" logo werd geleidelijk aan een van de meest herkenbare en iconische logo's ter wereld. Het succes van het logo is te danken aan de krachtige eenvoud en de sterke associatie met atletiek en overwinning. Het logo groeide uit tot een symbool van de Nike-identiteit en werd gekoppeld aan vele succesvolle marketingcampagnes en atleten.

 

Simpel maar krachtig 

In latere jaren heeft Nike het "Swoosh" logo enigszins aangepast en geëvolueerd, maar de essentie van het originele ontwerp blijft behouden. Het Nike "Swoosh" logo is uitgegroeid tot een tijdloos en krachtig symbool dat wereldwijd wordt geassocieerd met sportprestaties, stijl en innovatie.

 

Dit historische verhaal toont aan dat zelfs een eenvoudig ontworpen logo een diepgaande betekenis en een immense impact kan hebben op het succes van een merk. Het Nike "Swoosh" logo is een perfect voorbeeld van hoe een grafisch ontwerp kan uitgroeien tot een krachtig symbool dat de tand des tijds doorstaat.

 

Wil je ook een logo die niet perse heel duur is? Wij kunnen je helpen.

Neem contact met ons op!





Wij laten graag een kleurrijk vingerafdruk achter op onze opdrachten en op jouw logo! 

 

Wil je eens brainstormen en kijken wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op!

 

Krista Peeters Concepts & Design 

Stuur ons een berichtje!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Gerelateerde blogs

De 6 voordelen van een huisstijl

Do's en don'ts op sociale media

Wat staat er op je visitekaartje?


Reactie schrijven

Commentaren: 0